اولین جاده برقی در آلمان افتتاح شد | فیلم

در آلمان اولین جاده‌ای که به روش سیم‌های بالای سر برق را به خودروهای برقی می‌رساند، افتتاح شده است. در این جاده که eHighway نام دارد، کامیون‌های برقی و هیبریدی می‌توانند در حین حرکت برق را از سیم‌های بالای مسیر دریافت کنند و بدین‌ترتیب حمل‌و‌نقلی با آلایندگی صفر حاصل می‌شود.

این بزرگراه چند روز پیش در ایالت هِس آلمان افتتاح شد و در نوع خود در جهان، اولین محسوب می‌شود. فعلاً این جاده در مراحل اولیه قرار دارد و فقط مسیر ۱۰ کیلومتری در نزدیکی فرانکفورت را پوشش می‌دهد. از این جاده به‌طورآزمایشی تا سال ۲۰۲۲، کامیون‌های برقی استفاده خواهند کرد و پس‌ از آن و با بررسی نتایج، دولت آلمان تصمیم خواهد گرفت آیا این روش کارامدی است یا اینکه پروژه را تعطیل کنند.

عملکرد جاده‌ eHighway درست مثل همان چیزی است که در حمل‌ونقل ریلی برقی می‌بینیم. کامیون‌ها مجهز به باتری هستند و برقی که از سیم‌های بالای سر دریافت می‌شود، هم برای حرکت خودرو و هم برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌‌شود. با شارژشدن باتری‌ها، کامیون می‌تواند درصورت تمام‌شدن مسیر eHighway نیز همچنان به‌صورت برقی به حرکت ادامه دهد. هنگام جدا‌شدن کامیون از مسیر کابل‌ها، عملکرد خودرو از حالت تمام‌برقی به هیبریدی تغییر پیدا می‌کند.

یکی از محدودیت‌های eHighway این است که سرعت حرکت کامیون نباید از ۹۰ کیلومتر‌بر ساعت بیشتر شود. همچنین، فعلاً همه‌ کامیون‌های موجود در بازار قابلیت استفاده از کابل‌های برق بالای سر را ندارند و فعلا تنها گروه فولکس واگن کشنده‌ اسکانیا R450 هیبریدی را با این قابلیت تولید کرده است.

پشتیبان و مسئول اصلی این بزرگراه، شرکت زیمنس است. زیمنس قرار است سیستمی طراحی کند تا با نصب آن روی کامیون‌های مختلف، بتوان از کابل‌های بالای سر استفاده کرد. به‌گفته‌ی زیمنس، اگر تنها ۳۰ درصد از کامیون‌ها و کشنده‌هایی که در جاده‌های آلمان تردد می‌کنند، بتوانند از نیروی برق برای حرکت استفاده کنند، سالانه از انتشار ۶ میلیون تن کربن‌دی‌اکسید جلوگیری خواهد شد. همچنین، این شرکت عنوان کرده هر کامیون ۴۰ تنی برقی درصورتی‌که ۱۰۰ هزار کیلومتر را در یک سال در eHighway طی کند، در پایان سال، ۲۲ هزار دلار در هزینه‌ سوخت صرفه‌جویی خواهد کرد.

(۲۲۰)


220
بازدیدها