خوراکی‌های مفید و غیرمفید برای دانش آموزان | فیلم

یکی از دغدغه‌های والدین تغذیه بچه‌ها در مدرسه و خانه است. اگر جزو والدینی هستید که کوله‌پشتی فرزندتان را با انواع کیک و کلوچه پر می‌کنید، وقتش رسیده که در برنامه غذایی او تجدیدنظر کنید. این راهنما را بخوانید تا بدانید سالم‌ترین خوراکی‌ها برای فرزندتان کدامند و چطور می‌توان با تغذیه، به رشد ذهنی و جسمی کودک دانش‌آموز کمک کرد.

باید توجه بیشتری به تغذیه دانش آموزان داشته باشند و چه بهتر که انتخاب خوراکی ها و موادغذایی را باتوجه به مزاج و عادت های غذایی آنها در خانواده درنظر بگیرند و علاوه بر ۳ وعده غذایی برای آنها ۲ میان وعده از خوراکی ها و مواد طبیعی مغذی درنظر بگیرند تا بتوانند مواد لازم و مفید برای تمرکز و درس خواندن دانش آموزان را فراهم کنند.

مصرف میوه و سبزی خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و فشار خون بالا را کاهش می دهد. این مواد غذایی منابع بسیار خوبی از انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین های A و C و همچنین فیبر هستند.

سیب، زردآلو، موز، گیلاس، آلبالو، گریب فورت، انگور، طالبی، کیوی، نارنگی، پرتقال، هلو، آلو، توت فرنگی، هندوانه مثال های خوبی از میوه ها هستند. میوه های خشک و برگه ها مثل کشمش، برگه هلو و زردآلو و سایر میوه های خشک شده به خصوص اگر بدون شکر باشند، جایگزین های مناسبی برای میوه هستند که دانش آموزان می توانند به راحتی آنها را در زمان های تفریح در مدارس میل کنند.

مخلوط آب میوه ها یا آب میوه به همراه خود میوه یا مخلوط میوه و شیر انتخاب های متنوع دیگری هستند. مصرف آب میوه های موجود در بازار به علت شکر زیاد و افزودنی های دیگر توصیه نمی شود.

همچنین انواع سبزی رامی توان به صورت خام یا همراه با چاشنی های مختلف مصرف کرد. هویچ کوچک یا خلالی شده، خیار، ساقه های کرفس، نخود فرنگی، لوبیا سبز، سیب زمینی آب پز و گوجه فرنگی نمونه های خوبی از سبزی ها هستند که به تنهایی داخل ساندویچ های خانگی مصرف می شوند. بهتر است از چاشنی های کم چرب به جای انواع سس های گوجه فرنگی یا سس مایونز که عمدتا حاوی چربی زیادی هستند، استفاده شود. بچه ها سالاد سبزی ها را بهتر می پذیرند.

تخم مرغ غنی از پروتئین

تخم مرغ نیز به عنوان منبع غنی از پروتئین و چربی جزء خوراکی هایی است که توصیه می شود در جیره غذایی همه افراد گنجانده شود. کودکان نسبت به بزرگسالان نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند به همین دلیل توصیه می شود سه تا چهار بار درهفته روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند.

فایده خوردن سوپ و ماست برایی دانش آموزان

مصرف غذاهایی مانند سوپ جو، سوپ تره فرنگی و سوپ قارچ و همچنین دوغ و ماست برای کودکان و دانش آموزان، به دلیل آرام بخش بودن آنها خصوصا در شب های قبل از امتحان توصیه می شود.

فسفر بالای ماهی و میگو

بنابر گفته متخصصان تغذیع، دانش‌آموزان برای افزایش یادگیری بهتر است هفته‌ای دو بار خوراک دریایی استفاده کنند، زیرا مصرف غذاهای دریایی همچون ماهی و میگو به دلیل فسفر بالا در افزایش قدرت یادگیری کودمان و دانش‌آموزان مؤثر است.

همچنین محققان در یک بررسی دریافتند: کیفیت خوب خواب در شب و بالا رفتن سطح هوش کودکان با مصرف حداقل یک بار ماهی در هفته امکان پذیر است.

تأثیر شگفت انگیز غلات بر هوش کودکان و دانش آموزان

طبق تحقیقات انجام شده از سوی متخصصین تغذیه، کودکانی که صبحانه کامل از غذاهایی حاوی غلات نظیر گندم و جو مصرف می کنند نسبت به کودکانی که از خوردن صبحانه دوری می کنند از هوش و تمرکز فکری بالاتری برخوردارند.

خوردن صبحانه به کودک کمک می کند آمادگی ذهنی بهتری برای رفتن به مدرسه و حضور در کلاس درس داشته باشند و همچنین از خستگی و اضطراب آنان می کاهد؛.محققان همچنین دریافتند کودکانی که صبحانه کامل حاوی غلات مصرف می کنند از توانایی ذهنی، فیزیکی و شناخت بالایی برخوردارند.

تاثیر منفی شکلات و چیپس در رشد کودکان

میان وعده ها را یکی از مهمترین بخش‌های برنامه غذایی کودکان است. با توجه به حجم کوچک معده کودکان لازم است غذای آنها را در میان وعده‌ها ریز کنیم.

درواقع استفاده از میان وعده‌های نامناسب نظیر چیپس، پفک، انواع شیرینی جات و شکلات تاثیر منفی بر میزان رشد و یادگیری دانش آموزان دارد.

دانش آموزان فست فود و پیتزا نخورند

افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن در بین دانش آموزان یک تهدید جدی برای سلامت نسل جدید کشور در آینده است و موجب افزایش بیماری های غیر واگیر در آینده خواهد شد.

خانواده ها باید بدانند که مصرف این نوع غذاهای مضر برای کودکان و دانش آموزانشان خطرناکم است. فست فودها جدا از اینکه عامل چاقی و اضافه وزن هستند، بالا بودن نمک و روغن اشباع در آنها نیز عامل مهم بروز انواع بیماری های غیر واگیر است.

عدم مصرف نوشیدنی‌های سرد

نوشیدن آب و مایعات یخ، هضم غذا را دچار مشکل می کند و می شود کودکان و دانش آموزان احساس خستگی کنند و میل زیادی به خوابیدن یا حداقل استراحت کردن داشته باشند. در واقع نوشیدن یک لیوان آب یخ باعث ایجاد خستگی جسمی و سستی و کسالت روحی می‌شود. توجه داشته باشید که گوارش یا هضم نامناسب غذا بدون اینکه متوجه باشید روی وضعیت روحی روانی‌ فرزندانتان نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

مضرات مصرف پاپ کورن

ذرت های بوداده حاضری معمولا با کره، روغن جامد و نمک فراوان تهیه می شوند و همین مساله می تواند سلامت شکوفه های ذرت آماده را زیر سوال ببرد. نمک و روغن های جامدی که معمولا چند بار در صنایع غذایی برای تهیه خوراکی هایی مانند ذرت بوداده استفاده می شوند، می توانند باعث ابتلا به بیماری های زیادی مانند گرفتگی عروق یا حتی ابتلا به انواع سرطان ها شوند.

تغذیه کودکان

تغذیه دانش آموزان | تگ

(۴۳۴۴)


4,344
بازدیدها