۱۰ گیاه که بیشترین تاثیر را روی لاغری و تناسب اندام دارند | فیلم

باید بدانید که فقط فیبرهای طبیعی که در میوه‌ها، سبزیجات و غلات کاملی مثل نان، پاستاها، برنج و غیره وجود دارند به طور واقعی به حفظ وزن ایده آل شما کمک می‌کنند. در واقع برخی از مواد غذایی دیگر مثل شیر یا محصولات لبنی دیگر که با فیبرها غنی می‌شوند تأثیر اندکی روی لاغری می‌گذارند.

فیبرهایی که در مواد غذایی گیاهی وجود دارد، به وسیله‌ روده‌ها جذب نمی‌شوند؛ از این گذشته این فیبرها حاوی هیچ نوع کالری نبوده و دفع را راحت‌تر می‌کنند.

فیبرهای گیاهی از انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند و نقش بسزایی در رژیم غذایی سالم دارند؛ فیبرهای گیاهی اثر لاغری دارند و یبوست را از بین می‌برند.

پژوهشی نشان داده است که مصرف بالای فیبر با خطر کمتر چربی شکمی پیوند خورده است.در ادامه به چند گیاه پرخاصیت و البته کم کالری اشاره می کنیم.

 

ذرت:

ذرت، گیاهی است یک ساله و یک پایه، دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن تا چهار متر می رسد. ذرت گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.

رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین و زیازانتین است. ذرت دارای ویتامین‌ های گروه B و C و اسیدهای چرب ضروری است. همچنین حاوی آنزیم‌ ها و فیبر غیر محلول برای محافظت از روده است.

وجود فیبر غیرمحلول در ذرت، باعث شده تا به افرادی که از بیماری‌های هاضمه مانند یبوست و هموروئید رنج می‌برند کمک خوبی شود.

 

بادمجان:

به خانواده گیاهان تاجریزی است و در سراسر دنیا در بسیاری از غذاهای مختلف استفاده می شود. گرچه غالباً جزء سبزیجات محسوب می شود اما از لحاظ فنی یک میوه است چون از گیاهی گلدار رشد می کند و حاوی تخم است.

بادمجان غذایی پر فیبر و کم کالری است که از لحاظ مواد مغذی غنی است و با بسیاری از فواید بالقوه سلامتی همراه است؛ از کاهش خطر بیماری قلبی گرفته تا کمک به کنترل قند خون و کاهش وزن.بادمجان افزودنی ساده و خوشمزه ای به یک رژیم غذایی سالم است.

 

هویج:

هویج به جز بتا کاروتن دارای فیتوکمیکال نیز است. این ماده به همراه فیبر محلول و دیگر مواد مغذی موجود در هویج فواید زیادی را به ما ارزانی می دارد.

این فواید شامل: جلوگیری از پیر شدن، کاهش وزن، محافظت بدن در مقابل بیماری ها، جلوگیری از آب مروارید، جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین جلوگیری از عفونت مجاری ادراری است.

 

کدو حلوایی:

در فصل زمستان می‌توان از کدو تنبل در طبخ غذاهای کم کالری مختلف مانند سوپ و انواع نان‌ها و کیک‌ها استفاده کرد و به دلیل دارا بودن فیبر زیاد چاره خوبی برای لاغری و رفع یبوست است.

کدو حلوایی، دارای املاح، ویتامین‌ها، آب و فیبر است و از این رو مصرف آن در فصل‌هایی که به وفور در بازار وجود دارد، به تمام افراد توصیه می‌شود.

 

انواع کلم:

همه سبزها فوق العاده سالم هستند و کلم پیچ سرآمد آنها است. کلم پیچ قطعاً یکی از سالمترین و مغذی ترین غذاهای گیاهی در هستی است کلم پیچ دارای انواع ترکیبات مفید، که برخی از آنها دارای خواص دارویی قدرتمند است. یک فنجان کلم پیچ خام دارای ۲٫۵ گرم فیبر است.

کلم پیچ دارای کالری بسیار پایین اما دارای مقدار زیاد پروتئین و فیبر است، که برای از کم کردن وزن مناسب است.

 

کلم بروکلی:

کلم بروکلی نیز پیشنهاد مناسبی برای انتخاب یک سبزی مغذی است چرا که چربی های اشباع و کلسترول آن کم، مناسب برای لاغری و غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبراست.

کلم بروکلی دارای پروتئین خوب، ویتامین E، تیامین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، سلنیوم، فیبر رژیم غذایی، منگنز، پتاسیم، فولات و ویتامین ها مانند ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B6 و ویتامین K است.

 

بامیه:

بامیه با دارا بودن مواد مغذی مانند ویتامین های C ,A و  B و عناصری از قبیل منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر، پتاسیم و فیبر، سرشار از مواد مغذی است.

استفاده از این گیاه برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید هست بدین ترتیب که با داشتن فیبر به حفظ قند خون کمک نموده و سرعت جذب قند را کاهش می دهد.

نوعی دیگر از فیبر به نام موسیلاژ است که در بامیه موجود است. این نوع از فیبر به کلسترول غذا می چسبد و جذب کلسترول را کاهش می دهد. یکی از خصوصیات ویژه کاهش کلسترول این گیاه این است که بر خلاف داروهای کاهنده کلسترول، هیچ اثرات جانبی ندارد.

 

سیب زمینی شیرین:

سیب زمینی شیرین دارای یک بافت خامه ای با عطر و طعم شیرین و تند که آنها را برای ظروف مورد پسند و ایده آل می سازد. دو نوع، با گوشتی به رنگ نارنجی روشن و دیگری با گوشت کرم رنگ پریده وجود دارد. سیب زمینی شیرین بومی مناطق گرمسیری آمریکا هستند و گاهی اوقات از آن به عنوان سیب زمینی شیرین در ایالات متحده آمریکا اشاره شده است.

این ماده غذایی غنی از فیبر، ویتامین های A، C، B6 و یک منبع عالی از کربوهیدراتها است.

 

نخود فرنگی:

نخودفرنگی منبع بسیار خوبی از ویتامین‏های B9, B1, C, k و همچنین منیزیم و فیبر غذایی است. نخودفرنگی غنی از فیبرهای غذایی است، به همین دلیل برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند و از یبوست رنج می‏برند، مفید است.

 

نخود فرنگی

فیبر موجود در نخود | تگ

(۵۵۸)


558
بازدیدها