مواد غذایی مفید برای سلامت قلب | فیلم

سرخرگ‌ها، رگ‌هایی هستند که اکسیژن و ماده مغذی را از قلب به قسمت‌های دیگر بدن، از مغز گرفته تا نوک انگشتان حمل می‌کنند.

سرخرگ‌های سالم، انعطاف پذیر، قوی، نرم و عاری از هر نوع رسوب جریان خون را آسان‌تر می‌کند. اما با افزایش سن، رسوب مواد چرب، کلسترول، ضایعات سلولی و کلسیم در قسمت‌های درونی جدار سرخرگ‌ها به وجود می‌آید. این جرم سرخرگی می‌تواند جریان خون را کاهش و یا در برخی مواقع به طور کلی متوقف کند.

با افزایش رسوب در سرخرگ‌ها، تصلب شرایین به وجود می‌آید که باعث باریک و سفت شدن رگ‌ها می‌شود. گرفتگی رگ‌ها در قسمت‌های مختلف بدن می‌تواند ناراحتی‌های متعدد از جمله کاهش جریان خون به قسمت‌های تحتانی پا و بدن، درد قفسه سینه، بیماری قلبی، حمله قلبی و یا سکته، ایجاد کند.

علت اصلی گرفتگی رگ‌ها، مصرف غذاهای آماده حاوی چربی‌های اشباع شده، سموم و مواد شیمیایی است و پیروی از یک رژیم غذایی سالم، راهکاری مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است خوردن حداقل ۵ وعده میوه و سبزی‌جات در روز، احتمال خطر مرگ بر اثر بیماری‌های حاد مانند بیماری‌های قلبی، سکته قلبی و سرطان را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

برای حداکثر استفاده از مواد مغذی موجود در میوه و سبزیجات،‌ سعی کنید در روز به جای استفاده از یک نوع میوه و سبزی از انواع مختلف آن‌ها استفاده کنید.

سویا: سویا ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد؛ جایگزینی محصولات حیوانی با سویا باعث افزایش کلسترول خوب نیز در بدن می شود.

انواع تخمه ها: مغز تخمه های مختلف اعم از آفتابگردان، کدو و… حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده تک باندی نیز هستند که این اسیدهای چرب برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیدند.

اسفناج:  اسفناج سرشار از پتاسیم است و نسبت سدیم به پتاسیم آن بالاست و هر ماده غذایی که این خاصیت را داشته باشد از نظر حفظ سلامت قلب و عروق مناسب است. اسفناج سرشار از ویتامین‌‌های A و ویتامین‌های گروه B است، که موجب کاهش چربی خون و حفظ تعادل فشار خون می‌شود و مصرف آن برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است.

لوبیا: انواع لوبیا خصوصاً لوبیای سیاه شامل اسیدفولیک، آنتی‌اکسیدان، منیزیوم همراه با فیبر غذایی است که به کنترل کلسترول و سطح قند خون کمک می‌کند.

انواع توت: توت ها و خصوصا شاه‌توت‌ها خواص مفیدی برای سلامتی دارند؛ از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌های وابسته به سن و حملات مغزی. شاه‌توت از ساخته شدن کلسترول بد (LDL) که منجر به بیماری‌ها و حملات قلبی می‌شود جلوگیری می‌کند. علاوه بر این شاه‌توت دارای ویتامین های A ،C و املاح روی، پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است.

انواع آجیل: مصرف آجیل مانند گردو و بادام در جایی که بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشند می تواند مزایایی را برای سلامت بدن به ویژه سلامت قلب ها در بر داشته باشد. اگر مغزها در حد اعتدال در یک رژیم غذایی سالم گنجانده شوند برای سلامت قلب مفید هستند.

روغن زیتون: پژوهشگران ثابت کرده اند آنتی اکسیدان های موجود در روغن های زیتون تصفیه نشده که با عنوان «بکر» یا «بودار» در بازار وجود دارند، بسیار بیشتر از روغن زیتون های بدون بو و تصفیه شده است. آنها تاکید می کنند به همین دلیل استفاده از روغن های زیتون تصفیه نشده فایده بیشتری برای بدن به خصوص قلب دارد و از ابتلا به برخی بیماری های قلبی مانند سکته یا گرفتگی عروق پیشگیری می کند.

آووکادو: این میوه مناطق گرم و استوایی است که منبع غنی از پتاسیم و اسید های چرب امگا ۳ است و خواص درمانی فراوانی دارد. با استفاده از آووکادو می توانید از بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت جلوگیری کنید.

ماهی سالمون۱۱۳ گرم از این ماهی ۸۷ درصد از نیاز روزانه بدن به امگا۳ را تامین می‌کند و این مقدار فراوان، اثرات بسیار مفیدی برای سیستم قلب و عروق خواهند گذاشت؛ از بروز حملات قلبی، ریتم‌های نامنظم قلب، لخته شدن خون درون رگ‌ها پیشگیری کرده و مقدار کلسترول بد را نیز کاهش می‌دهد.

قلب و عروق سالم

سلامت قلب با تغذیه | تگ

 

(۵۱۶)


516
بازدیدها