۱۰ ماده غذایی مقوی که بالاترین پروتئین را دارند | فیلم

پروتئین ها مولکول‌های بزرگی هستند که از آمینواسیدها تشکیل شده‌اند. این آمینواسیدها ساختار بدن ما را تشکیل داده و سلول‌ها، بافت‌ها و ماهیچه ها را تنظیم می‌کنند.

۱- آجیل و دانه ها : آجیل یکی از سالم‌ترین تنقلات است که ضمن برخورداری از طعمی خوب و عامه پسند، درصد قابل توجهی از نیاز بدن به املاح و ویتامین‌ها را تامین می‌کند. برای مثال، خوردن یک مشت آجیل در روز به افزایش قدرت ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

همچنین آمینواسید موجود در دانه‌ها و آجیل با بیماری‌های قلبی مقابله کرده و در افزایش کارایی مغز موثر است. از سوی دیگر آجیل با در اختیار داشتن اسید‌های چرب امگا- ۳ و مقدار قابل توجهی ویتامین E ، به جنگ پیری می‌رود.

۲ – لبنیات : این گروه مهمترین منبع تامین کلسیم مورد نیاز بدن بشمار می روند کلسیم در تشکیل استخوان و دندان و استحکام آنها نقش ضروری دارد. ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوانها قرار دارد.

۳ – سفیده تخم مرغ : سفیده ی تخم مرغ یکی از با کیفیت ‌ترین انواع منابع پروتئینی جهت ساخت بافت های ماهیچه‌ ای مورد علاقه بدنسازان است و همچنین از منابع غنی ویتامینی محسوب می ‌شود.

۴ – حبوبات حبوبات از جمله گیاهان پروتئینی هستند که مقدار زیادی­ پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌ها خصوصاً ویتامین‌های گروه B دارند. حبوبات از نظر برخی از اسیدهای آمینه کمبود دارد و پروتئین‌های آن نیز کامل نیست. برای همین است که حبوبات را اغلب با مواد غذایی دیگر مثل غلات و مواد غذایی چرب مصرف می‌کنند تا کمبود اسیدهای آمینه آن جبران شود.

۵ – توفو : توفو ، از شیرسویا دلمه بسته ساخته شده و به طور طبیعی بدون گلوتن، کم کالری، شامل کلسترول و یک منبع عالی از پروتئین، آهن و کلسیم است این یک منبع مهم پروتئین به ویژه برای گیاهخواران و کسانی که به دنبال حرکت به سمت یک رژیم غذایی گیاهی هستند می باشد. توفو، از شیرسویا دلمه بسته که با فشار آب آن گرفته شده بدست می آید و از آن بلوک های ژلاتینی سفید به دست می آید.توفو معمولا در غذاهای آسیایی به خصوص در شرق و جنوب شرقی آسیا یافت می شود.

۶ – گوشت گاو : گوشت گاو یکی از رایج ترین انواع گوشت است که اغلب کشورهای جهان در تهیه ی غذاهای گوشتی خود بیشتر از این نوع گوشت استفاده می کنند. گوشت گاو جزء جدا نشدنی برخی غذاها به حساب می آید. مثلاً در تهیه ی یکی از خوراک های معروف دنیا به نام همبرگر اغلب از گوشت چرخ شده ی گاو استفاده می نمایند.

۷ – پنیر : پنیر غذای پروتئین دار کاملی است و منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر می باشد و کاملا می تواند جای گوشت را بگیرد. به همین جهت گیاه خوارانی که گوشت نمی خورند به جای آن پنیر مصرف می کنند. پنیر به استثنای لاکتوز، موادی دارد که در شیر موجود است مثل پروتئین، چربی و ویتامین خصوصا ویتامین های A و B. یکی از مزایای پنیر بر شیر هضم ساده تر آن است البته به استثنای پنیرهای خیلی چرب و یا خیلی تخمیر شده.

پنیر به دلیل دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد برای کودکان در حال رشد و حتی بزرگسالان لازم است. افرادی که کار فکری می کنند، کسانی که در اثر کار زیاد خسته می شوند و کسانی که ضعیف هستند باید پنیر بخورند زیرا پنیر دارای فسفر است و فسفر غذایی مطلوب برای این دسته از اشخاص است.

۸ – ماهی : ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست. ولی ویژگی مخصوص ماهی که آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت خاص ساخته است، نوع چربی موجود در آن است.

۹ – گوشت بوقلمون : بوقلمون پرنده‌ای از نژاد قرقاولان و بزرگ‌ترین و سنگین‌وزن‌ترین پرنده خانگی است. گوشت این پرنده حاوی هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است. ۶۵ درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیه سینه و ۳۵ درصد آن تیره و در ناحیه ران‌ها قرار دارد. هریک از این گوشت‌ها از نظر طعم و مزه باهم متفاوتند. گوشت سینه و بال‌ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت قرمز آن که اغلب در ران‌ها یافت می‌شود .

۱۰ – گوشت مرغ : مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و ۱۲۰ گرم آن حدود ۷۰ درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می ‏سازد.
همان‏ طور که می ‏دانید بدن ما انسان ‏ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین ها از واحدهای ساختمانی به نام اسید آمینه. ما اسید آمینه ‏های لازم برای ساخت پروتئین‏ های بد‏ن‏ مان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‏ کنیم و با آنها، پروتئین‏ مورد نیاز بدن ‏مان را بازسازی می ‏کنیم.

(۱۴۵۶)


1,456
بازدیدها