خواص باور نکردنی شاتوت بر بدن انسان | فیلم

تابستان که می‌آید، هیچ خوراکی‌ای دلچسب‌تر از خوردن میوه و آبمیوه نیست. اگر این میوه کمی طعم ترش هم داشته باشد که چه بهتر؛ عطش را برطرف کرده و مانع گرمازدگی و حالت تهوع می‌شود. یکی از این میوه‌ها، شاه میوه فصل تابستان است. شاتوت هم آبدار است و هم طعم ترش خاصی دارد. این میوه فواید دیگری هم دارد که بهتر است در گرمای تابستان امسال حتما کمی از آن بخورید.

شا توت گونه ای از توت است که اصل آن از ایران است. بین خانواده توت، درخت شاتوت از همه کوچک تر است . این درخت طول عمر طولانی ای دارد و می تواند برای چند صد سال زنده بماند .خواص شاتوت

خواص شاتوت

میوه شاتوت بزرگتر از توت سفید است و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه اش ترش و شیرین و مطبوع است. شاتوت را می توان به شکل های متفاوتی به صورت خام، پخته و یا به صورت مربا مورد استفاه قرار داد.

وجود مواد مغذی بسیار و نقش هم افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.

محققان انجمن تغذیه آمریکا، شاتوت را در مقایسه با ۴۰ نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرار داده اند که دارای فیتوکمیکال های قوی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه ای است که رنگ سیاه شا توت از آن ناشی می شود.

شا توت خواص مفیدی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری های وابسته به سن و سکته مغزی.

شاتوت ها، گوشتی و خوشمزه هستند و دارای کالری پایینی بوده (در هر ۱۰۰ گرم، ۴۳ کالری) و سرشار از خواص سلامتی برای بدن هستند.

این نوع توت حاوی منبع خوبی از ویتامین C و آنتی اکسیدان بالایی است.
مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونت زا افزایش داده و التهاب را از بین برده و با رادیکال های آزاد مضر برای بدن مبارزه می کنند.

شاتوت ها حاوی مقدار مناسبی از ویتامین A و یتامین E هستند.

شاتوت ها منبع خوبی از آهن هستند که بندرت در دیگر انواع توت ها پیدا می شود.

این میوه همچنین سرشار از پتاسیم، منگنز و منیزیم است. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که میزان ضربان قلب وفشار خون را کنترل می کند.

شاتوت دارای مقدار فراوانی ویتامین B کمپلکس از گروه ویتامین ها و نیز ویتامین K است.

این نوع توت حاوی مقدار بسیار خوبی از ویتامین B6،نیاسین، ریبوفلاوین و اسیدفولیک است. این ویتامین ها دارای وظایف مشترکی بوده و به بدن در سوخت و ساز کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها کمک می کنند.

 

 

(۱۳۹۲)


1,392
بازدیدها