بهترین زمان برای خوردن میوه ها | فیلم

برخی از متخصصان علوم تغذیه بر این باورند که مصرف میوه وقت و زمان خاصی ندارد. بعضی مصرف میوه را قبل و برخی پس از وعده اصلی غذایی مناسب می دانند و تعدادی هم خوردن میوه را در میان وعده ها توصیه می کنند، اما بالاخره چه زمانی میوه بخوریم؟

تحقیقات نشان داده است مواد مغذی میوه وقتی به خوبی جذب بدن می شود که ۲۰ تا نیم ساعت قبل از غذا یا در میان وعده ها میل شود. آنهایی که از میوه به عنوان دسر پس از صرف غذا استفاده می کنند بدانند میوه ها حاوی آب طبیعی هستند و همچون غذاهای پروتئینی، نشاسته ای یا چرب نیاز به هضم طولانی مدت ندارند.

به همین دلیل در میان وعده ها به دلیل خالی بودن معده، میوه کمی پس از خورده شدن از معده به روده وارد می شود، اما در وعده های اصلی، مواد غذایی به دلیل آن که باید مدتی را برای هضم بهتر در معده بگذرانند از ورود مستقیم میوه به روده جلوگیری کرده و این امر به ماندگاری طولانی مدت میوه در معده و تخمیر و اسیدی شدن میوه و در نهایت پری، سنگینی و ترشی و سوزش معده منجر می شود و اغلب کسانی که به مشکلات گوارشی همچون التهاب دستگاه گوارش، زخم معده و اثنی عشر دچار هستند باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشند.

همچنین بیماران یا سالمندانی که مشکل سوء تغذیه یا سوء جذب دارند، بدانند به دلیل آن که میوه ها و سبزیجات پرفیبر بوده و به محض خروج از معده حرکات روده ها را تسریع می کند، مدت زمان ماندگاری غذا در روده ها را برای جذب مواد مغذی به حداقل رسانده و در نتیجه این گروه برای نفع بیشتر از غذای اصلی باید میوه را در میان وعده ها میل کنند.

اما افراد سالم می توانند برخی سبزیجات پرفیبر همچون انواع سالاد کاهو، کلم، سالاد شیرازی، ماست و اسفناج یا سبزی خوردن تازه را پیش یا همراه غذا میل کنند. در این صورت ویتامین C سبزیجات به جذب ریزمغذی های وعده غذایی بخصوص آهن و دفع سموم و نیترات غذاهای آماده کمک می کند و در ضمن از بروز یبوست، هموروئید و سرطان روده بزرگ جلوگیری می شود.

 

(۱۹۹)