کلسترول چیست و چرا کلسترول خوب واقعا خوب است ؟ | فیلم

کلسترول، ماده ای نرم و مومی شکل است که از چربی ساخته می شود. این ماده در جریان خون و تمامی سلول های بدن وجود دارد. کلسترول یکی از مهمترین مواد مورد نیاز بدن است؛ وجود میزان کافی از آن برای ساخت غشای سلولی، ساخت و ترمیم دیواره رگ های خونی، تولید برخی هورمون ها، تامین ویتامین D و … برای بدن ضروری است. مقداری از کلسترول مورد نیاز بدن از طریق مصرف برخی مواد غذایی و در کبد تولید می شود. تفاوت کلسترول با سایر چربی های موجود در خون این است که این ماده در خون حل نمی شود. این ماده توسط لیپوپروتئین ها بین سلول ها جابجا می گردد.

لیپوپروتئین های با چگالی کم که به LDL معروف هستند، از انواع بد کلسترول به شمار می روند. در مقابل، لیپوپروتئین های با چگالی بالا یا HDL به عنوان کلسترول خوب شناخته شده اند.

کلسترول دو نوع است «خوب» و «بد» که لازم است فرق بین این دو نوع کلسترول را بدانید. مقدار زیاد کلسترول «بد» و کم بودن کلسترول «مفید» فرد را در معرض خطر بیماری قلبی عروقی، حمله قلبی یا سکته قرار می دهد.

مصرف چه غذایی علت اصلی بالا رفتن کلسترول خون است؟

چربی اشباع شده علت اصلی افزایش کلسترول خون است. گوشت قرمز و فرآورده های لبنی پرچرب نیز سرشار از چربی اشباع شده است. در برخی از روغن های گیاهی از جمله روغن نخل و نارگیل هم چربی اشباع شده موجود است.مصرف مواد غذایی حاوی کلسترول نیز می تواند میزان کلسترول خون را افزایش دهد.

بنابراین به بیشتر افراد توصیه می شود که روزانه کمتر از ۳۰۰ میلی گرم از موادغذایی حاوی کلسترول از جمله کله پاچه، زرده تخم مرغ و شیر پرچرب استفاده کنند.

علایم اصلی کلسترول بالا چیست؟

هیچ علامت خاصی وجود ندارد و آزمایش خون تنها روش برای تشخیص بالا بودن کلسترول خون است.

آیا بدن به کلسترول نیاز دارد؟

بله. کلسترول ماده ای چرب است که بدن برای تولید هورمون، ویتامین D و اسیدهای لازم برای هضم غذا به آن نیاز دارد. اما از آن جا که بدن کلسترول را به طور طبیعی تولید می کند، نیاز به افزودن آن از طریق مصرف مواد غذایی نیست. هرچه میزان کلسترول (HDL) بالا باشد، آیا خطر بیماری های قلبی نیز افزایش می یابد؟ خیر. این نوع کلسترول مفید است و میزان بیش از ۶۰ میلی گرم کلسترول در هر دسی لیتر خون خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

چگونه می توان کلسترول بد را کاهش داد؟

از طریق ورزش یا فعالیت جسمی منظم می توان کلسترول مضر را کاهش و کلسترول مفید را افزایش داد. افراد بزرگسال در اغلب روزهای هفته باید حداقل ۳۰ دقیقه ورزش های متوسط تا شدید انجام دهند. البته باید دانست که هر نوع ورزش منظمی خطر بروز کلسترول بالا و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

(۴۵۱)