دوج چارجر، فورد موستانگ و شورولت کامارو ٣ اسطوره | فیلم

دوج چارجر یک خودرو آمریکایی ساخته کمپانی دوج از گروه کرایسلر است. تاکنون مدل‌های پرشماری از دوج که اغلب بر پایه ۳ پلت‌فرم بوده‌اند؛ تحت برند چارجر معرفی شده‌اند.

٣ اسطوره ى صنعت خودروسازى آمریکا

دوج تاکنون انواع مختلف چارجر را بر مبنای سه پلت‌فرم اصلی معرفی کرده‌است. چارجرهای بدنه-بی، خودروهایی دو در و اندازه متوسط بودند که از ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۸ تولید شدند. چارجرهای بدنه-ال، خودروهای کامپکت کوچکی بودند که در بین سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۷ تولید شدند و چارجرهای ال‌ایکس و ال‌دی، سدان‌های فول‌سایزی هستند که از ۲۰۰۶ تابه‌حال تولید می‌شوند.

در سال ۱۹۹۹، دوج خودرویی مفهومی به نام دوج چارجر آر/تی را معرفی کرد که تفاوت فاحشی با چارجرهای معرفی‌شده داشت. همچنین نام رمچارجر برای خانواده‌ای از وانت‌های دوج استفاده‌شده‌است.نام چارجر در برزیل برای نام‌گذاری خودروی تکامل‌یافته‌ای که بر پایهٔ دارت و بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ تولیدشد؛ استفاده گردیده‌است.

فورد موستانگ پنج ماه زودتر از آغاز رسمی ساخت خودروهای مدل ۱۹۶۵ به بازار عرضه شد. به همین خاطر به مدل‌هایی که در این پنج ماه تولید شد لقب «مدل ۱۹۶۴ و نیم» داده‌اند. ساخت رسمی خودرو از ۹ مارس ۱۹۶۴ در دیربورن در ایالت میشیگان آغاز شد.گفته می‌شود نام خودرو توسط جان نجار، طراح خودرو به خاطر علاقه‌اش به جنگنده‌های موستاتگ در جنگ جهانی دوم موستانگ انتخاب شد. جان نجار در سال ۱۹۶۱ با همکاری فیلیپ تی کلاک در طراحی پروتوتایپی همکاری کرد که موستانگ ۱ نام گرفت. موستانگ ۱ به طور رسمی در ۷ اکتبر ۱۹۶۲ در گرندپری ایالات متحده آمریکا در واتکینس گلن در نیویورک رونمایی شد. دن گارنی، راننده فرمول یک آن را در پیست راند و رکوردش کمی بیشتر از ماشین‌های فرمول ۱ بود.

روایت دیگری هم درباره انتخاب نام موستانگ وجود دارد. گفته می‌شود رابرت جی اگرت، مدیر تحقیقات بازار فورد این نام را انتخاب کرد. براساس این روایت آقای اگرت کتاب «موستانگ‌ها» نوشته جی. فرانک دوبی را که در سال ۱۹۶۰ چاپ شده بود از همسرش هدیه گرفت و بعداً همین نام الهام بخش نام کانسپت جدید فورد شد. او نام موستانگ را به فهرست نام‌هایی که درباره آن بحث بود اضافه کرد و دست آخر این نام با فاصله زیاد انتخاب شد. امتیاز این نام در آلمان در اختیار شرکت کروپ بود و فورد از خرید این امتیاز با قیمت ده هزار دلار سرباز زد و این ماشین تا دسامبر ۱۹۷۸ با نام «تی-۵» در آلمان فروخته شد.

شورلت کامارو یکی از مدل‌های محبوب خودروهای کمپانی جنرال موتورز تحت برند شورلت میباشد که در طبقه بندی ها گاهی پونی کار و گاهی ماسل کار (خودرو عضلانی) نامیده شده است. کامارو در ۲۹ سپتامبر ۱۹۶۶ روی خط تولید رفت و به عنوان مدل ۶۷ به فروش رسید و برای رقابت با فورد موستانگ طراحی شده بود. این خودرو در پلت فرم و قطعات متعددی با پونتیاک فایربرد مشترک بود. تا سال ۲۰۰۲ چهار نسل از کامارو تولید شده بود که در این سال متوقف شد. سپس دوباره نام کامارو روی مدلی مفهومی زنده شد که از ۱۶ مارس ۲۰۰۹ تولید نسل پنجم شروع شد.

(۹۵۱)


951
بازدیدها